بسم الله الرحمن الرحيم
اولا الكاوية الهوت اير
الصورة منقولة من على المنتدى
احبائى
ماهى مكونات الكاوية الهوت اير وما استخدام كل قطعة
1- زر ارتفاع او انخفاض الهواء الساخن
2-زر ارتفاع او انخفاض الحرارة بالنسبة للكاوية
3- خرطوم الهواء الساخن * والقطعة الخاصة بالخرطوم وهى موجودة فى اخر الخرطوم لقذف الهواء الساخن
زر الهواء الساخن اعتقد الكل عارف شكلة وهو الزرار المتحكم فى كمية الهواء المقذوفة من الخرطوم
عندك موجود حول الزر دراجات من رقم 1 الى 8
وهذة الدرجات تتحكم فى عملية القذف
احبائى بصراحة انا عوز الكل يستفيد فهتكلم بطريقة مبسطة حتى يفهمنى الجميع
تابع
سؤال
ما هى الدرجة التى يتم ضبط الزر الخاص بالهواء الساخن
انا شخصيا بضبط على 4,5
ام فى فك المكثفات على 3,5
وطبعا فى قاعدة هى
كل ما ارتفاع دراجة الهوات تقل درجة الحرارة
يعنى لوتم ضبط الهواء على 8 كدا تقل دارجة الحرارة ولو على 4 او 3 الخ تصبح فى ارتفاع
انما زر الكاوية
يتم ضبط على اخر درجة موجودة لكى يتم انصهار القصدير بسهولة بدون ما اترك اثر فى البوردة
يعنى كل ما درجة حرارة الكاوية مرتفعة احسن
خرطوم الهواء الساخن + القطعة الموجودة اخر الخرطوم
القطعة
يوجد عدد من الاحجام
الجم الصغير خالص يستخدم فى فك وتركيب المكثفات + تفريخ مكان المكثف من القصدير ويرعى عند التفريغ ان تعمل بدارجة 3 حتى تتاكد من انصهار القصدير فقم بتزويد الهواء حتى 6
يعنى طريقة التغير
انصهار القصدير مكان المكثف المرحلة الثانية دفع القصدير خارج الثقب
انتبة من المكونات الموجودة بجوار الثقب
الجم الوسط
يستخدم فى فك وتركيب الترنزيستور
لانك لو قومت بفك اى قطعة من على البوردة وبجوارة قطعة بلاستكية
لو القطعة الحديدية القذفة زات حجم كبير تسبب ضرار للبلاستك
الحجم الكبير
لفك وتركيب الايسهات
بالنسبة للقصدير انا انصح بنوع واحد وهو القصدير السنغافورى الحجم الرفيع منه
وهو موجود عند التوكيل بتاعة فى محل جنرال بشارع التحرير وموجود فى كل محلات الاكترونيات
فى شارع التحرير وسعر 23 جنية للربع كيلو
بالنسبة للكاويات اى كاوية مش مهم المهم متكونش كاوية هيتر تكون بداخلها شمعة
لية
لان الهيتر يكون بة كهرباء وياخذ الارضى من القصدير وهذة العملية تتسبب فى تلف الايسهات
انما كاوية الهوت مثل فيها شمعة فلا تصل كهرباء ولا تاخذ ارضى من القصدير
الشيلد
الصورة ماخوذة من على المنتدا
يتكون الشيلد من عدد كبير من السلك النحاسى الرفيع
سؤال من اين اجيب الشيلد
اى سلك اريل او دش بس الشرط انة يكون نحاس
نقوم بوضع المادة الالفونية على السلك لعملية شفط القصدير
الفك والتركيب
تابع
انظر
دى طريقة فك الترنزيستور
سؤال
ممكن كثرةالهواء الساخن تسبب ضرر بالترنزيستور او ارتفاع درجة الحرارة المقزوفة من الخرطوم
الاجابة
لاتسبب اى ضرر بالنسبة للا ترنزيستور
بس ممكن تسبب ضرر للمكونات التى بجوار الترنزيستور لانة صغيرة الحجم وممكن تطير من امامك من على البوردة اذن يراعى عدم شدة الهواء اثناء الفك والتركيب وعدم تقليل الهواء
المفروض يكون الزر المتحكم فى ارتفاع الهواء
يكون فى النصف
الهوت اير
احسن مكان لشراء فى شارع العطار بالعتبة العنوان
شارع العطار متفرع من شارع الازهرة الموسكى القاهرة
سعرة 170 جنية
وهناك موجود الجفتات والبالقس والالفونية وكل لوازم الشغل والعلب والحافظة لللايسهات والمسمير الخ
احسن طبعا من اسعار شارع التحرير
قم بتسخين على الايسى بهذا الارتفاعة
ممنوع اهتزاز البوردة اثناء التسخين وممنوع تعلية الهواء اكثر من خمسة درجات
وعندم تجد القصدير الموجود تحت الايسى تم انصهارة اخلاع الايسى من على البوردة ملحوظة
يراعى عدم ا خلاع الايسى اجبارى حتى لايخلاع الخطوط النحساية الموجودة تحت الايسى
انظر امامك طريقة خلاع الايسى
تابع
بعد الخلع
قم
بوضع البيلاقص كم امامك
على الخطوط النحاسية لعملية تفليج القصدير
وعدم الالتصاق
انظر على الخطوط النحاسية التى يشير علية بلجفت غير متسوية
بعد وضع المادة قم بمرور الكاوية علية
فى اتجاة واحد
لعملية التسوية
بعد عملية تسوية الخطوط
قم بوضع الايسى
انظر على الصورة الايسى وضعة خطاء يرجا
عند وضع الايسى الاتى
1- فحص ارجل الايسى
2- تظبيط الايسى على الخطوط بطريقة منتظمة
وراكب على بركة الله