م اسلام معروف
مؤسسي ريبير
- إنضم
- 21 مارس 2009
- المشاركات
- 2,130
- مستوى التفاعل
- 10
هام جدا قبل شحن بايوس للابتوب
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخواني الاعزاء
ما الداعي لشحن بايوس للابتوب ؟؟؟
قبل فتره
كان اللابتوب ييجي صاحبه يقول نزلت له نسخه وماعنديش تعريفات له
فنزلت التعريفات من موقع الشركه وانا باعرف الجهاز هنج حاولت اطفيه من زرار الباور ما رضيش
شيلت البطاريه راح الجهاز من ساعتها ما بيرضاش يشتغل
((ده طبعا لو كان العميل صادق لان عندي قاعده بتقول انه دايما كاذب ولكل قاعده شواذ))
المهم : اللي بيحصل انه وهو بينزل التعريفات نزل فيهم ملف تحديث البايوس وهو بيسطبه راح الجهاز هنج وده طبيعي لانه بيبقي في حاله سحب كامل لسرعة الجهاز وممكن التهنيج يستمر لمدة دقيقه او دقيقتين زي ما شفت
المهم ان اللاب ما يتفصلش باور لانك لو فصلته قبل كتابة الملف الجديد ستفقد اللاب داتا
بمعني انه هيقطع بيانات
الجديد ان اللابات في هذه الايام
منذ ان انتشرت فيها فلاشات SPI وعندما تحدث هذه القصه لا تفصل داتا فقط
بل ايضا تفصل باور !!!!!!!!!!!!!!!
حاجه عجيبه شويه بس مش مشكله
طيب ازاي افرق ما بين الجهاز اللي فاصل باور بسبب البايوس
والجهاز اللي فاصل باور بسبب عطل باور حقيقي ؟؟؟
_==============================
طبعا فيه شوية اختبارات بسيطه ومنها بفضل الله هنقوم بتحديد مسار العمل اللي ها نتبعه
ولكن اسمحوالي قبلها ان اتطرق لموضوع متشعب عن هذا الموضوع
وهو موضوع فولتيات الجهاز في حالاته المختلفه
* اول الفولتيات :: في حالة ان الجهاز لم يفتح بعد والبطاريه موجوده فيه
+ هنلاقي فولتيات في مناطق متعدده
- اولها فولت الباور سيستم وده هيكون عباره عن فولتيتين وهما 5فولت خاصه بالدرايفر و 3.3 فولت خاصه بالللوجيك . والفولتيات دي بتكون موجوده في اللابتوب بطول ما هو في الشاحن او في البطاريه من غير ما يكون شغال ..
- ثاني الفولتيات هو فولت شريحة البايوس وهو في حالة ان الشريحه من نوع SPI سيكون علي البن رقم 1 وقيمته 3.3 فولت وفي حالة ان الشريحه PLCC32 سيكون في البن رقم 1 ايضا وقيمته 3.3 ايضا وقليلا تكون 5 فولت ..
- ثالت تلك الفولتيات وهو فولت الباور سويتش والطبيعي ان زرار الباور عبارة عن طرفين احدهم متصل بالارضي والآخر متصل بالIO ويستمد منه تغذية مقدارها 3.3 فولت وسنجدها بالقياس ما بين طرفي زرار الباور في حالة ان الجهاز لا يعمل باور بمعني ان فيه بطاريه او شاحن فقط ...
** ثاتي تلك الفولتيات في حالة ان الجهاز موجود فيه البطاريه والشاحن او الشاحن فقط
+ هنلاقي نفس الفولتيات السابقه وهي
- فولتين الباور سيستم 5فولت و 3.3 فولت
- فولت شريحة البايوس وهو 3.3 فولت
- فولت الباور سويتش وهو 3.3 واحيانا يكون اعلي من كده وقد يصل الي 12 فولت ولكن حالات نادره جدا..
مضاف اليهم فولت رابع وهو:
- فولت دائرة الشحن الخاص بشحن البطاريه ويمكننا قياسه علي اطراف ريش البطاريه الخاصه بتوصيل البطاريه في اللابتوب وتكون عباره عن شئ من اثنين
الحاله الاولي تكون 3 اطراف كل طرف عليه 3.3 فولت بالقياس ما بينه والارضي
الحاله الثانيه وتكون 3 اطراف كل طرف عليه 3.3 فولت بالقياس ما بينه وبين الارضي بالاضافه الي طرف آخر قد تكون قيمته قيمة الشاحن فتصل الي 18 فولت او 19 فولت
وطبعا القياسات مش دقيقه جدا بمعني انك ممكن تجد فولت الشاحن مختلف علي حسب فولتية الشاحن او نوع المازربورد وفولتيتها
=========================================
بكده نكون خلصنا فولتيات الجهاز في حالة الستاندباي من غير ما يشتغل باور
طيب لو الجهاز شغال باور هنلاقي ايه
نفس الفولتيات السابق ذكرها بالاضافه الي
* فولت البروسيسور ويكون 1.2 او 1.4 علي حسب نوع البروسيسور وعلي حسب نوع اللاب
** فولت الرام ويكون 2.5 او 1.8 او 1.5 علي حسب نوعية الرام
*** فولت الشيب احيانا ويكون عباره عن 1.2 الي 1.5 فولت وغير مشترط في كل لابتوب علي حسب تصميمه
**** فولت الدرايفرات ويكون 5 فولت علي الهاردديسك او الديفيدي
****** المهم طبعا ان قياس الفولتيات دي هيكون علي الكويلات الموجوده بجوار كل دائرة
بمعني فولت البروسيسور علي اي كويل بجوار قاعدة البروسيسور
فولت الباور سيستم علي كويلين موجودين بجوار ايسي الباور سيستم احدهما 5 فولت والآخر 3.3 فولت
--------------------------------------------------------
=====================================
نرجع لموضوعنا بقي
لو كانت الفولتيات دي سليمه في حالة ان الجهاز مش شغال باور
بمعني ان هفك البورده وهوصل فيها الشاحن وهقيس الفولتيات وهي
- فولت الباور سويتش
- فولت الباور مانيجمنت والخاص بالبطاريه
- فولت الشريحه البايوس
- فولت الباور سيستيم
لو كانت كل الفولتيات موجوده يبقي اول شئ افكر فيه هو البايوس اني اقوم بشحنه اولا
كده الكلام واضح وصريح
وفيه طريقه تانيه علشان ازيد تاكيد ولكن الطريقه خطره ولا ننصح بها الا للمحترفين
وهي عمل قفله بالجفت ما بين اطراف 1 و 8 للبايوس وتشغيل اللاب باور من زرار الباور
لو قاطع بسبب البايوس هيشتغل
ولو ما اشتغلش يبقي العمل في مكان آخر
ولكن خطورة الطريقه ان فولتية البايوس من الIO فمن السهل جدا انك تفقد فيها IO وكل سنه وانت طيب..
طيب كده انا خلصت بقي الموضوع الفرعي
عايز موضوعي الاساسي بقي
وهو اللي كتبت علشانه الموضوع (( هام جدا قبل شحن البايوس ))
في الايام الاخيره انتشرت الاجهزة الحديثه
والتي تحتوي علي شريحتين بايوس ولكن
شريحة البايوس فيهم واحده فقط
اما الاخري فهي شريحه فيرموير خاص بالفيجا
----
والمشكله دي طبعا مدايقه ناس كتير
وانا شخصيا بشوف وبسمع عن حالات تجيب الضغط من الموضوع ده
شريحة البايوس الاساسيه غالبا ما تكون قريبه من IO وتكون بارقام وهي 25x80 او عائله مختلفه مع ثبات الحجم فيكون مساحه الملف المطلوب 1 ميجا بايت
اما الشريحه الاخري وهي فيرموير للفيجا فتكون بمساحات 25x16 او 25x32 او عائله مختلفه فيكون ملفها 4 ميجا وفي حالات نادره يكون 8 ميجابايت
المطلوب مني في الحاله دي اني افك الشريحه الللي ملف البايوس 1 ميجا يعني رقمها 25x80 واشحنها
==============================
بعض الناس للاسف ما بتعرفش فبتفك الشريحه بتاع الفيجا وتشحنها بملف البايوس 1 ميجا
زي ما بنقول (( جه يكحلها ضرب صباعه في عينها ))
فتيجي تصلح من وراه تكون مطالب
بملف بايوس الاصلي للشريحه الاصليه 25x80 وملف باك اب من الشريحه بتاع الفيجا 25x16 وده بيكون صعب جدا للاسف
الا انك تكون اخدته باك اب من نفس الموديل للابتوب وده حاجه فعلا صعبه وممله
والنتيجه الجهاز ما يتصينش الا لما يجيلك اخوه وده بيعطل شغلك طبعا..
اللنصيحه بقي لوجه الله
لما يجيلك لاب توب بالطريقه دي ابقي اشحن الشريحه الاساسيه
وخد باك اب فقط من الشريحه بتاع الفيجا
علشان لو احتجتها او حد احتاجها منك ((زي حالاتي))
***********************************************
بكده اكون خلصت الموضوع
وساقوم بارفاق صور للموضوع فور الانتهاء من تعديلها
اترككم في رعائة الله وامنه
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخواني الاعزاء
ما الداعي لشحن بايوس للابتوب ؟؟؟
قبل فتره
كان اللابتوب ييجي صاحبه يقول نزلت له نسخه وماعنديش تعريفات له
فنزلت التعريفات من موقع الشركه وانا باعرف الجهاز هنج حاولت اطفيه من زرار الباور ما رضيش
شيلت البطاريه راح الجهاز من ساعتها ما بيرضاش يشتغل
((ده طبعا لو كان العميل صادق لان عندي قاعده بتقول انه دايما كاذب ولكل قاعده شواذ))
المهم : اللي بيحصل انه وهو بينزل التعريفات نزل فيهم ملف تحديث البايوس وهو بيسطبه راح الجهاز هنج وده طبيعي لانه بيبقي في حاله سحب كامل لسرعة الجهاز وممكن التهنيج يستمر لمدة دقيقه او دقيقتين زي ما شفت
المهم ان اللاب ما يتفصلش باور لانك لو فصلته قبل كتابة الملف الجديد ستفقد اللاب داتا
بمعني انه هيقطع بيانات
الجديد ان اللابات في هذه الايام
منذ ان انتشرت فيها فلاشات SPI وعندما تحدث هذه القصه لا تفصل داتا فقط
بل ايضا تفصل باور !!!!!!!!!!!!!!!
حاجه عجيبه شويه بس مش مشكله
طيب ازاي افرق ما بين الجهاز اللي فاصل باور بسبب البايوس
والجهاز اللي فاصل باور بسبب عطل باور حقيقي ؟؟؟
_==============================
طبعا فيه شوية اختبارات بسيطه ومنها بفضل الله هنقوم بتحديد مسار العمل اللي ها نتبعه
ولكن اسمحوالي قبلها ان اتطرق لموضوع متشعب عن هذا الموضوع
وهو موضوع فولتيات الجهاز في حالاته المختلفه
* اول الفولتيات :: في حالة ان الجهاز لم يفتح بعد والبطاريه موجوده فيه
+ هنلاقي فولتيات في مناطق متعدده
- اولها فولت الباور سيستم وده هيكون عباره عن فولتيتين وهما 5فولت خاصه بالدرايفر و 3.3 فولت خاصه بالللوجيك . والفولتيات دي بتكون موجوده في اللابتوب بطول ما هو في الشاحن او في البطاريه من غير ما يكون شغال ..
- ثاني الفولتيات هو فولت شريحة البايوس وهو في حالة ان الشريحه من نوع SPI سيكون علي البن رقم 1 وقيمته 3.3 فولت وفي حالة ان الشريحه PLCC32 سيكون في البن رقم 1 ايضا وقيمته 3.3 ايضا وقليلا تكون 5 فولت ..
- ثالت تلك الفولتيات وهو فولت الباور سويتش والطبيعي ان زرار الباور عبارة عن طرفين احدهم متصل بالارضي والآخر متصل بالIO ويستمد منه تغذية مقدارها 3.3 فولت وسنجدها بالقياس ما بين طرفي زرار الباور في حالة ان الجهاز لا يعمل باور بمعني ان فيه بطاريه او شاحن فقط ...
** ثاتي تلك الفولتيات في حالة ان الجهاز موجود فيه البطاريه والشاحن او الشاحن فقط
+ هنلاقي نفس الفولتيات السابقه وهي
- فولتين الباور سيستم 5فولت و 3.3 فولت
- فولت شريحة البايوس وهو 3.3 فولت
- فولت الباور سويتش وهو 3.3 واحيانا يكون اعلي من كده وقد يصل الي 12 فولت ولكن حالات نادره جدا..
مضاف اليهم فولت رابع وهو:
- فولت دائرة الشحن الخاص بشحن البطاريه ويمكننا قياسه علي اطراف ريش البطاريه الخاصه بتوصيل البطاريه في اللابتوب وتكون عباره عن شئ من اثنين
الحاله الاولي تكون 3 اطراف كل طرف عليه 3.3 فولت بالقياس ما بينه والارضي
الحاله الثانيه وتكون 3 اطراف كل طرف عليه 3.3 فولت بالقياس ما بينه وبين الارضي بالاضافه الي طرف آخر قد تكون قيمته قيمة الشاحن فتصل الي 18 فولت او 19 فولت
وطبعا القياسات مش دقيقه جدا بمعني انك ممكن تجد فولت الشاحن مختلف علي حسب فولتية الشاحن او نوع المازربورد وفولتيتها
=========================================
بكده نكون خلصنا فولتيات الجهاز في حالة الستاندباي من غير ما يشتغل باور
طيب لو الجهاز شغال باور هنلاقي ايه
نفس الفولتيات السابق ذكرها بالاضافه الي
* فولت البروسيسور ويكون 1.2 او 1.4 علي حسب نوع البروسيسور وعلي حسب نوع اللاب
** فولت الرام ويكون 2.5 او 1.8 او 1.5 علي حسب نوعية الرام
*** فولت الشيب احيانا ويكون عباره عن 1.2 الي 1.5 فولت وغير مشترط في كل لابتوب علي حسب تصميمه
**** فولت الدرايفرات ويكون 5 فولت علي الهاردديسك او الديفيدي
****** المهم طبعا ان قياس الفولتيات دي هيكون علي الكويلات الموجوده بجوار كل دائرة
بمعني فولت البروسيسور علي اي كويل بجوار قاعدة البروسيسور
فولت الباور سيستم علي كويلين موجودين بجوار ايسي الباور سيستم احدهما 5 فولت والآخر 3.3 فولت
--------------------------------------------------------
=====================================
نرجع لموضوعنا بقي
لو كانت الفولتيات دي سليمه في حالة ان الجهاز مش شغال باور
بمعني ان هفك البورده وهوصل فيها الشاحن وهقيس الفولتيات وهي
- فولت الباور سويتش
- فولت الباور مانيجمنت والخاص بالبطاريه
- فولت الشريحه البايوس
- فولت الباور سيستيم
لو كانت كل الفولتيات موجوده يبقي اول شئ افكر فيه هو البايوس اني اقوم بشحنه اولا
كده الكلام واضح وصريح
وفيه طريقه تانيه علشان ازيد تاكيد ولكن الطريقه خطره ولا ننصح بها الا للمحترفين
وهي عمل قفله بالجفت ما بين اطراف 1 و 8 للبايوس وتشغيل اللاب باور من زرار الباور
لو قاطع بسبب البايوس هيشتغل
ولو ما اشتغلش يبقي العمل في مكان آخر
ولكن خطورة الطريقه ان فولتية البايوس من الIO فمن السهل جدا انك تفقد فيها IO وكل سنه وانت طيب..
طيب كده انا خلصت بقي الموضوع الفرعي
عايز موضوعي الاساسي بقي
وهو اللي كتبت علشانه الموضوع (( هام جدا قبل شحن البايوس ))
في الايام الاخيره انتشرت الاجهزة الحديثه
والتي تحتوي علي شريحتين بايوس ولكن
شريحة البايوس فيهم واحده فقط
اما الاخري فهي شريحه فيرموير خاص بالفيجا
----
والمشكله دي طبعا مدايقه ناس كتير
وانا شخصيا بشوف وبسمع عن حالات تجيب الضغط من الموضوع ده
شريحة البايوس الاساسيه غالبا ما تكون قريبه من IO وتكون بارقام وهي 25x80 او عائله مختلفه مع ثبات الحجم فيكون مساحه الملف المطلوب 1 ميجا بايت
اما الشريحه الاخري وهي فيرموير للفيجا فتكون بمساحات 25x16 او 25x32 او عائله مختلفه فيكون ملفها 4 ميجا وفي حالات نادره يكون 8 ميجابايت
المطلوب مني في الحاله دي اني افك الشريحه الللي ملف البايوس 1 ميجا يعني رقمها 25x80 واشحنها
==============================
بعض الناس للاسف ما بتعرفش فبتفك الشريحه بتاع الفيجا وتشحنها بملف البايوس 1 ميجا
زي ما بنقول (( جه يكحلها ضرب صباعه في عينها ))
فتيجي تصلح من وراه تكون مطالب
بملف بايوس الاصلي للشريحه الاصليه 25x80 وملف باك اب من الشريحه بتاع الفيجا 25x16 وده بيكون صعب جدا للاسف
الا انك تكون اخدته باك اب من نفس الموديل للابتوب وده حاجه فعلا صعبه وممله
والنتيجه الجهاز ما يتصينش الا لما يجيلك اخوه وده بيعطل شغلك طبعا..
اللنصيحه بقي لوجه الله
لما يجيلك لاب توب بالطريقه دي ابقي اشحن الشريحه الاساسيه
وخد باك اب فقط من الشريحه بتاع الفيجا
علشان لو احتجتها او حد احتاجها منك ((زي حالاتي))
***********************************************
بكده اكون خلصت الموضوع
وساقوم بارفاق صور للموضوع فور الانتهاء من تعديلها
اترككم في رعائة الله وامنه
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته