رد: هام جدا قبل شحن بايوس للابتوب
بارك الله فيك مهندس اسلام الموضوع مهم جداً
ولي بعض التعليق عليه
- اولها فولت الباور سيستم وده هيكون عباره عن فولتيتين وهما 5فولت خاصه بالدرايفر و 3.3 فولت خاصه بالللوجيك . والفولتيات دي بتكون موجوده في اللابتوب بطول ما هو في الشاحن او في البطاريه من غير ما يكون شغال ..
5 فولت ليس خاص بالدريفر ولا 3.3 فولت خاصه بالللوجيك
بل هو فولت عام يتم توزيعه على كافة الأيسيات في البورد وكل أيسية تأخذ حسب حاجتها
مثال : الجسر الجنوبي يأخذ عدة جهود
5valw - 3.3v - 5vsus - 3.3sus- 1.05v
لو كانت كل الفولتيات موجوده يبقي اول شئ افكر فيه هو البايوس اني اقوم بشحنه اولا
كده الكلام واضح وصريح
فعلاً هذه الطريقة المعتمدة في فحص عطل البيوس
وهي عمل قفله بالجفت ما بين اطراف 1 و 8 للبايوس وتشغيل اللاب باور من زرار الباور
لو قاطع بسبب البايوس هيشتغل
ولو ما اشتغلش يبقي العمل في مكان آخر
هذه الطريقة جديدة ولازم واحد يجربها ولو كان في خطورة على i/o وياريت لو حد جربها يخبرنا بالنتيجة
ولكن خطورة الطريقه ان فولتية البايوس من الio فمن السهل جدا انك تفقد فيها io وكل سنه وانت طيب..
فولتية البيوس لاتأتي من ال i/o انما تأتي من 3.3valw أو من 3.3vsus
انما الخطورة أن يدخل 3.3v للi/o من أطراف spi
في الايام الاخيره انتشرت الاجهزة الحديثه
والتي تحتوي علي شريحتين بايوس ولكن
شريحة البايوس فيهم واحده فقط
اما الاخري فهي شريحه فيرموير خاص بالفيجا
بالنسبة لشريحة البيوس هي واحدة وهي دوماً الأكبر مساحة وتاتي عريضة قليلاً
أما بالنسبة لباقي شرائح البيوس فهي واحدة ذاكرة للi/o وعلى الأغلب يتم تخزين فيها كلمة السر
والثانية خاصة بأيسية الشبكة ولا تسبب عطل في البورد انما تسبب عطل في الشبكة فقط
ولم ألحظ أيسية بيوس خاصة بكرت الشاشة عندما تكون شريحة الشاشة على البورد فهي لاتحتاج بيوس